donderdag 22 december 2011

Amsterdam Airport

Schiphol is een belangrijke Europese luchthaven, ranking als Europa's 5e drukste en's werelds drukste 15e door totale passagiersvervoer. Staat ook plaats de 6de werelds drukste door internationale passagier verkeer[5] en's werelds grootste voor lading tonnage 17e.
45.3 miljoen passagiers doorgegeven via de luchthaven in 2010, een stijging van 4% ten opzichte van 2009.[6]
Schiphol de belangrijkste concurrenten in termen van passagiers en vracht doorvoer zijn London Heathrow Airport, Frankfurt Airport, Parijs-Charles de Gaulle vliegveld en Madrid-Barajas Vliegveld.
In 2009 vloog ongeveer 67% van de passagiers via de luchthaven en naar Europa, 12% en naar Noord-Amerika en ongeveer 9% en uit Azië; volume van de lading was voornamelijk tussen Schiphol en Azië (45%) en Noord-Amerika (16%).[7]
In 2009 directe passagiersvluchten werden uitgevoerd naar 265 bestemmingen, met een verdere 19 vrachtschip-alleen routes. [7] De luchthaven is één van de negen luchthavens in de wereld een beoordeling van 4 sterren in Skytraxde indeling systeem hebben.[8]
Schiphol heeft zes Start-en landingsbanen, waarvan er één wordt gebruikt hoofdzakelijk door general aviation vliegtuigen. Het noordelijke uiteinde van de Polderbaan, de naam van de laatste baan worden geconstrueerd, is 7 km ten noorden van de verkeerstoren, waardoor langdurige taxi tijden (tot 20 min.) naar de terminal. [9] Plannen zijn gemaakt voor een zevende landingsbaan.[citation nodig]
De luchthaven is gebouwd als een grote terminal, opgesplitst in drie grote vertrekhallen, die weer eens airside convergeren. De meest recente daarvan was voltooid in 1994, en in 2007 met een nieuw deel, Terminal 4, genoemd, hoewel dit deel wordt niet erkend als een apart gebouw uitgebreid. Plannen voor verdere terminal expansie bestaan, zoals de bouw van een afzonderlijke nieuwe terminal tussen de Zwanenburgbaan en Polderbaan landingsbanen die het concept één-terminal eindigen zou.
Omwille van intens verkeer en hoge landingsrechten, sommige low cost luchtvaartmaatschappijen besloten om hun vluchten naar kleinere luchthavens, zoals Den Haag Rotterdam Airport en Eindhoven Airport. Vele low cost luchtvaartmaatschappijen (zoals EasyJet of Bmibaby) blijven opereren vanuit Schiphol, met behulp van de low-cost H-pier.
Schiphol is de thuisbasis van Arkefly, Nederlandse Corendon Airlines, KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij), Martinair en Transavia. Schiphol was de thuisbasis van Amsterdam Airlines, die op 31 oktober 2011 gestaakt
De Schiphol verkeerstoren, met een hoogte van 101 meter (331), was de hoogste in de wereld wanneer gebouwd in 1991.[citation nodig] Schiphol is geografisch gezien een van's werelds laagste grote commerciële luchthavens. De hele luchthaven is onder de zeespiegel; het laagste punt zit aan 11 voeten (3.4 m) onder zeeniveau (of 4,5 meter (1.4 m) onder de Nederlandse Normaal Amsterdams Peil (NAP)); de start-en landingsbanen zijn ongeveer 3 meter (9,8 m) onder NAP.[10][11]
Schiphol is uitgerust met 18 dubbele jetway gates in voorbereiding voor de invoering van de Airbus A380; luchtvaartmaatschappijen


tot op heden hebben geen. Maleisische Airlines wordt verwacht te doen in 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten